طب سوزنی و اختلالات روانی

یکی از مهمترین و شناخته شده ترین کاربردهای طب سوزنی درمان یا کنترل بیماری ها و اختلالات روانی است. طب سنتی چین از دوران هایکهن برای درمان یک بیماری جسم و روان را در کنار هم در نظر گرفته و برای کنترل یک اختلال حتما برای آن جزء روانی نیز قائل شده است. تقریبا نسخه طب سوزنی پیدا نمی شود که در آن به آرامبخشی توجهی نشده باشد و به همین علت است که درمان این طب در بسیاری از بیماری ها تاثیرات پایدارتری دارد.

طب سوزنی چینی و روان

در طب سنتی چین هر مشکل عصبی روانی به یک ارگان خاص در بدن منسوب است و برای کنترل این اختلال از نقاط مریدین وابسته به این ارگان استفاده می شود.مثلا افسردگی با قلب ارتباط دارد، افکار مزاحم ناشی از طحال است و عصبانیتبا کبد مرتبط می باشد. البته باید گفت که در صورت وجود اختلال در هر یک ازاین ارگان ها علایم و نشانه های دیگری نیز ظاهر می شوند و درمان طب سوزنی در واقع معطوف به کنترل مشکلات زمینه ای این ارگان بدن است. به همین ترتیبهمه علایم و نشانه های این اختلال و در ذیل آنها مشکلات روانی بیمار نیز بهبود خواهد یافت. مثلا بیماری با پوست تیره ، عصبانیت ، گرگرفتگی ، سردرد مزمن و اختلال زنان مراجعه می کند و با درمان اختلال زمینه ای ارگان کبد تقریبا تمام این علایم بهبود خواهند یافت.


اختلالات روانی طب سوزنی

کمک طب سوزنی مدرن به بیماران روانی

درطب سوزنی مدرن نیز توجه خاصی به اختلالات روانی شده است. در واقع برخی از اساتید این رشته از طب سوزنی روانپزشکان غربی بوده اند و بنابراین سعی زیادی در کنترل علایم روانی با طب سوزنی مدرن کرده اند. در این بین طب سوزنی گوش یا آریکولارتراپی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در طب سوزنی گوش نقاط متعددی وجود دارند که به نام برخی از نشانه های روانی نام گذاری شده اند. مثلا اسم یک نقطه اضطراب است ، یا نقطه ای به نام افسردگی نامگذاری شده است. پزشک متخصص طب سوزنی گوش با انتخاب دقیق این نقاط متناسب با شرایط بیمار می تواند درمان های بسیار قوی انجام دهد.

علایم و نشانه های روانی که با طب سوزنی کنترل می شوند.

با ترکیب انواع روشهای طب سوزنی سنتی و مدرن به نتیجه خارق العاده ای می رسیم و آن کنترل بسیاری از مشکلات روانی و علایم آنها است. برخی از این علایم عبارتند از :

احساس غم و اندوه ، آه کشیدن مداوم ، تپش قلب ، احساس پوچی ، احساس تو خالی بودن ، تنگی نفس ، درد بدن ، سرفه عصبی ، سوزش سر دل ، اسپاسم عضلانی ، کم خوابی ، پر خوابی ، خمودی و خستگی مزمن ، خشکی صبحگاهی ، تهوع ، پر اشتهایی عصبی ، بی اشتهایی عصبی ، لرزش بدن ، ترس ، عقده های روانی ، عدم توانایی تصمیم گیری ، کمبود جرات ، عصبانیت و پرخاشگری ، توهم ، احساس سردی بدن ، کمبود انرژی ، کمبود نشاط ، افکار مزاحم ، بدبینی و ….

طب سوزنی کدام بیماری های روانی را درمان می کند؟

برخی از مهمترین این بیماری ها عبارتند از :

افسردگی و اختلالات دو قطبی

انواع اختلالات اضطرابی مثل : حملات پانیک ، وسواس ، فوبیا به خصوص در کودکان

انواع اختلالات جسمانی روانی : مثل دردهای روانی ، تشنج کاذب و …

بیش فعالی و کم توجهی

شب ادراری های مقاوم به درمان

پرخاشگری

پر اشتهایی و کم اشتهایی عصبی

سندروم خستگی مزمن

مزیت طب سوزنی

طب سوزنی در کنترل بیماری های روانی دو مزیت عمده دارد :

  • طب سوزنی عارضه ندارد. بنابراین به راحتی قابل استفاده است. طب سوزنی می تواند با بهبود علایم بیمار از میزان داروهای متعدد این بیماران بکاهد و نیز عوارض این داروها مثل عوارض گوارشی یا خواب آلودگی ناشی از آنها را کاهش دهد.
  • طب سوزنی تداخلی با اغلب داروهای روان ندارد. پس این طب می تواند در کنار داروهای بیماران به آسانی استفاده شود.

 

علاوه بر این فواید طب سوزنی خوبی های دیگری نیز دارد :

  • امکان استفاده از این روش بی عارضه برای خانواده بیماران نیز وجود دارد تا با آرامش بیشتری به درمان بیمارشان کمک کنند.
  • علایم و بیماری های جسمی همراه را نیز کنترل می کند. مثلا با درمان چاقی میزان اضطراب و درد را در بدن بیمار کاهش می دهد. یا با شفاف کردن و بشاش کردن صورت به کنترل افسردگی و اضطراب کمک بیشتری می نماید.
  • امید و انرژی بیماران را به درمان های دارویی و روانشناسانه بیشتر می کند و به بیمار جرات تصمیم گیری می دهد.

 

تشخیص دقیق و درمان دارویی حرف اول را در درمان اختلالات روانی می زنند.

مهمترین نکته که بیمار باید توجه کند این است که ابتدا نزد روانپزشک تشخیص انجام می شود و درمان آغاز می گردد. به موازات این کار طب سوزنی به طور مکمل استفاده شده و شرایط بیمار را بهتر می کند. کاهش مصرف دارو و یا قطع دارو حتما باید زیر نظر متخصص مربوطه باشد و بیماران باید از اقدامات عجولانه پرهیز کنند.

 

در طب سوزنی هم احتمال بازگشت بیماری وجود دارد.

درمان های طب سوزنی نیز همانند درمان دارویی همیشگی نیست. پس بعد از اتمام دوره درمانی بیمار باید هر از چند گاهی حتما توسط متخصص روانپزشکی و نیز طب سوزنی معاینه و بررسی شود تا نتایج درمان پایدارتر گردد.

با روش جدید آریکولارایمپلنتیشن درمان و کنترل طولانی مدت و مناسب بیماران صعب العلاج روانی نیز به وجود آمده است. طوری که فقط با انجام یک جلسه طب سوزنی برای مدتی طولانی این بیماران کنترل می شوند.