طب سوزنی

از سال 1979 که سازمان جهانی بهداشت طب سوزنی را به رسمیت شناخت برخی مشکلات زنان و زایمان نیز در فهرست اختلالاتی قرار داده شد که با طب سوزنی قابل درمان هستند. البته این پایان ماجرا نبود و از آن سال تاکنون با رشد تحقیقات در زمینه طب سوزنی به تعداد این فهرست اضافه گشت. در سالهای اخیر کشورهای شرق آسیا ، اروپا وآمریکا تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده اند و نتایج آنها هر از چندگاهی در ژورنال های معتبر جهان و سایت های علمی تحقیقاتی چاپ و منتشر می شود.

طب-سوزنی1


مکانیسم اثر طب سوزنی در طب چینی

همان طور که می دانید در طب چینی مکانیسم اثر طب سوزنی به مریدین های انرژی ، ارگان های بدن ، یین و یانگ ، خون و انرژی و کلماتی نسبت داده می شود که برای پزشکی امروز خیلی قابل درک نیست. در واقع چینی های قدیم انسان را به صورت نشانه ای از جهان اطراف و نیز جزیی از این جهان می دیدند و تمام اختلالات انسان را با دیده های اطراف خود تفسیر می کردند.آنان از همین نقطه نظر به یافته های خوبی نیز دست یافتند و طب شرقی را پایه ریزی کردند. یکی از موارد مهم در طب چینی نگاه به مشکلات زنان و زایمان است. از دید چینی ها بیماری های زنان و زایمان و نازایی در واقع نشانه ای از بیماری طمینه ای در ارگان ها و مریدین های بدن انسان است و با درمان این اختلال است که می توان آن بیماری خاص را درمان نمود. در کتاب های طب چینی این مکانیسم ها و نسخه های درمانی به طور مبسوط توضیح داده شده که پرداختن به آنها در حوصله بحث ما نیست. همین قدر اشاره می کنیم که اختلال در ارگان طحال ، کلیه ، کبد ، مثانه و … نقش اساسی در بسیاری از مشکلات زنان ایفا می کنند. همچنین از آنجا که طب چینی روشها و توصیه های پیشگیرانه خوبی هم ارایه کرده است مراجعه به متخصصین این رشته برای خانواده های عزیز خالی از لطف نیست و در پیشگیری از برخی مشکلات آینده مادر و کودک و نیز درمان تغذیه ای و روانی آنها کمکهای خوبی می کند.

مکانیسم های پزشکی طب سوزنی

در تحقیقات جدید یافته های بسیاری در مورد اثر طب سوزنی چینی و طب سوزنی مدرن بر مشکلات زنان و زایمان به دست آمد. مثلا مشخص شد تحریک برخی از نقاط طب چینی باعث افزایش خونرسانی رحم می شود و می تواند دیس منوره را کنترل کند. یا تحریک برخی نقاط باعث تغییراتی در بافت شناسی اندومتر می شود. تحریک برخی نقاط باعث متعادل شدن دستگاه عصبی خودمختار شده و از این زاویه به درمان مشکلات زنان می پردازد. تحریک نقطه ای با سوزن باعث کاهش تهوع بارداری شده است و …

در کل باید اشاره کرد که سگمنت تراپی ، امبدینگ ، آنتی فوکال تراپی ، طب سوزنی گوش و … که از روشهای مدرن طب سوزنی هستند هر کدام حرف هایی در درمان مشکلات زنان و نازایی برای گفتن دارند.

مشکلات بارداری قابل کنترل با طب سوزنی

البته در ابتدا باید گفت طب سوزنی صددرصد نیست اما در بسیاری از مواردی که در زیر اشاره می شوند کمک های رضایت بخشی را به خانم های محترم می نماید. به علاوه اینکه این طب بی عارضه است و نیز اینکه در بسیاری موارد با داروهای زنان و نازایی تداخلی ندارد.البته ما در اینجا بیماری های زنان را نیاورده ایم و به مشکلات بارداری و زایمانی اشاره می کنیم :

  • نازایی : در بسیاری از مواردی که علت آناتومیک وجود نداشته باشد موفق است. حتی دیده شده که انجام طب سوزنی میزان موفقیت IVF را افزایش می دهد.
  • پیشگیری از سقط
  • تهوع بارداری
  • تغییر پرزانتاسیون جنین از حالت بریچ به سفالیک
  • القای زایمان
  • کاهش درد زایمان
  • افزایش ترشح شیر
  • بهبود استاز و باقی ماندن شیر در سینه
  • افسردگی زایمانی
  • کمک به کاهش اضطراب و خستگی مادر
  • کمک به درمان اسکارهای شکم( ترک های شکم)
  • کمک به بهبود لکه های پوستی ناشی از بارداری
  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به بهبود کمردرد و سیاتالژی مادر

 

خطرات احتمالی طب سوزنی

طب سوزنی عارضه خاصی ندارد. اما تحریک برخی از نقاط آن باعث القای سقط است. بنابراین قبل از اقدام به استفاده از این روش برای درمان مشکلات زنان باید از باردار نبودن بیمار اطمینان حاصل شود و توسط پزشک باتجربه مبادرت به طب سوزنی در حین بارداری شود.

پیشنهاد به خانواده های عزیز

طب سوزنی قبل از بارداری ، در حین بارداری و نیز بعد از بارداری می تواند کمک های خوبی را به شما نماید. میزان استفاده شما از داروهای مختلف را کاهش می دهد و نیز اینکه معمولا نتیجه بخشی اثر داروهای شیمیایی و گیاهی را افزایش می دهد. بنابراین می تواند همراه خوبی برای خانواده های محترم باشد.