کاربرد طب سوزنی در سر درد و میگرن :

سر درد می تواند ناشی از دلایل متعددی نظیر استرس و فشار عصبی، انقباض عضلات در ناحیه شانه، گردن و سر، مشکلات عروقی ، ضربه ها و ….باشد. از بین سه نوع مختلف سردرد شامل سر دردهای تنشی، میگرن و سردردهای ناشی از مشکلات گردن، نوع اول یعنی سردرد تنشی شایع ترین است. در این نوع سر درد شدت درد معمولا ملایم تا متوسط است و در دو طرف سر بیمار معمولا آنرا به صورت سردردی فشارنده توصیف می کند.


درمان میگرن طب سوزنی


میگرن تعداد کمتری از بیماران را مبتلا می کند و مدت کوتاهتری طول می کشد اما شدت علائم آن بیشتر است. معمولا هر حمله میگرنی در یک طرف سر تجربه می شود. کاهش اشتها، تاری دید، تهوع استفراغ و علائم بینایی بویژه می تواند از علائم همراه میگرن باشد . تقریبا هر انسانی سردرد را در طول زندگی تجربه می کند و بدین ترتیب یکی از شایع ترین دلایل مراجعه بیماران به پزشکان است. طب سوزنی الگوی تشخیصی و درمانی بسیار کاملی را برای سردرد و میگرن دارد یعنی با توجه به نوع تجربه سردرد از محل احساس سردرد ( پیشانی، تاج سر، طرفین سر و یا پشت سر )، کیفیت ( این که در اثر فشار بهتر یا تشدید می شود ) و شدت آن ( آرام یا شدید ) می توان پی برد که کدامیک از ارگانها نیاز به متعادل کردن انرژی حیاتی و تنظیم یین و یانگ دارد.

بیمار خانم س. ع 23 ساله با تشخیص میگرن مزمن با سابقه ده ساله به ما مراجعه نمودند .داروهای مورد استفاده ایشان جهت تخفیف سردرد ناشی از میگرن عبارت بود از : اگزازپام، ناپروکسن، پروپرانول، ایمی پرامین، کلونازپام و استامینوفن .

همچنین ایشان دارای حالاتی چون اضطراب، بی قراری ، بی خوابی و کم اشتهایی نیز بودند.

پس از معاینات اولیه و اخذ شرح حال در کنار تجویز مراجعه به روانشناس خانواده، جلسات درمان با طب سوزنی برای ایشان آغاز شد. در طراحی پروتکل درمان هدف کاهش سردردها و درد ناشی آن بود. پس از دو هفته از دریافت اولین جلسه درمان ایشان یک بار درچار میگرن شده بودند و سردردهای مداوم نیز کاهش یافته بود . ایشان دو دوره درمانی شامل بیست جلسه درمان طب سوزنی را دریافت نمودند و در پایان دوره نیاز ایشان به مسکن کاملا قطع شده بود همچنین پزشک معالج فاصله جلسات را به ماهی یکبار جهت تثبیت وضعیت پایدار در بدن تقلیل داد.