بر طبق استاندارد سازمان بهداشت (سازمان بهداشت جهانی) ، طب سوزنی برای درمان ۲۸ شرایط موثر است، در حالی که شواهد نشان می دهد ممکن است مقدار موثر برای درمان بیشتر باشد. با توجه به مطالعه انجام شده در دانشگاهفنی مونیخ آلمان افراد مبتلا به سردرد تنشی یا میگرن ممکن است طب سوزنی را بسیار موثر در کاهش علائم خود بدانند. مطالعه دیگری در مرکز سرطان دکتر اندرسون دانشگاه تگزاس در بر داشت که درمان طب سوزنی دو بار در هفته باعث از بین بردن علائم ناتوان کننده از خشکی دهان -‌خشکی شدید دهان – در بین بیماران درمان شده توسط تابش برای سرطان سر و گردن است.

در سال ۱۹۸۹ سازمان بهداشت جهانی (WHO) رسما طب سوزنی را برای بیش از چهل نوع بیماری به جهانیان و دانشمندان و اطبای همه کشورهامعرفی کرد. این سازمان که معتبر ترین سازمان علمی و پزشکی دنیاست طب سوزنی را به عنوان بی عارضه ترین راه درمانی برای درمان بیماری هایی اعلام کرد که طب کلاسیک را با تمام پیشرفت های فعلی خود در درمان آن ها عاجز می کرد. ‌نکته قابل ذکر این است که طب سوزنی در این بیماری ها می تواند به صورت درمان اولیه و بدون مصرف دارو یا به صورت درمان کمکی در تعامل با سایر تخصص ها عمل نماید . به هر حال مسئله جالب این است که پس از تایید طب سوزنی توسط (WHO) بسیاری از کمپانی های داروسازی معتبر جهان به مخالفت و تضعیف آن پرداختند که این مسئله هم اکنون نیز ادامه دارد.


اثرات طب سوزنی

به عنوان مثال طب سوزنی رشته های عصبی را در عضله ها فعال می کند و این اثر سه مرکز نخاع مغز میانی ، هیپوفیز و هیپو تالاموس را برای ایجاد بی دردی فعال می سازد . این تئوری یکی از مکانیسم هایی را که توسط آن درد در بیماران آرتروزی کاهش می یابد بیان می دارد . البته طب سوزنی توسط مکانیسم های دیگری نیز عمل درمانی خود را انجام می دهد که هنگام طرح در هر مبحث مکانیسم مربوطه نیز شرح داده خواهد شد.هم اکنون اکثر مردم جهان با طب سوزنی آشنا هستند و به اثرات درمانی آن پی برده اند و آن را به عنوان یک شیوه مناسب درمانی پذیرفته اند.

حال این پرسش مطرح می شود که چرا در کشور ایران، طب سوزنی چندان شناخته شده نیست و رشد کافی و مناسبی نداشته است. پاسخ این سوال در سه نکته نهفته است:

1-عدم آشنایی مسئولان و پزشکان و دانشجویان با طب سوزنی
۲-مداخله افراد غیر متخصص و استفاده غیر صحیح از این روش درمانی
۳-عدم آگاهی مردم نسبت به طب سوزنی و کاربرد آن

 

دلایل فوق باعث شده است که طب سوزنی در کشور ما وضعیت خاصی پیدا کند ، به طوری که باورهای مردم در این رابطه کاملا دو قطبی باشد، عده ای فکر می کنند طب سوزنی برای تمام بیماری ها مفید است و عده ای دیگر فکر می کنند که طب سوزنی اثرات درمانی برای درمان بیماری ها ندارد، البته هر دو تفکر ناصحیح است. بیان کننده تفکر صحیح در این میان سازمان بهداشت جهانی (WHO) است که این طب را برای تعدادی از بیماری های بسیار شایع کاملا درمانگر ، برای تعدادی از بیماری ها ، روش درمانی جانبی در کنار روش های دیگر و برای بعضی از بیماری ها غیر درمانی ذکر می‌کند.

 

طبق آخرین بررسی های انجام شده و همچنان که در کتاب Modern-Advanced Text of Acupuncture طب سوزنی وجود دارد طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری به شرح زیر موثر است:

1- انواع بیماری های گوارشی مثل زخم معده- اثنی عشر – ورم روده ها (کولیت) یبوست مزمن
۲- بیماری های استخوانی و مفاصل شامل آرتروز مفاصل مختلف مثل زانو، گردن درد عصب سیاتیک دست و پا و غیره و همچنین ورم مفاصل یا بیماری های مختلف استخوان ها
۳- بـیـمـاری هـای اعصـاب مـاننـد افسـردگـی، اضطراب، بی خوابی، بیماری وسواس فکری و بعضی بیماری های روان
۴- بـیماری های زنان مانند نازایی، درد های قــاعــدگــی، پـریـودهـای نـامـنـظـم، بـیـمـاری هـای تخمدان، پرولاپس رحم، پریودهای دردناک
۵- بیماری های گوش و حلق و بینی مثل وزوز گوش یاTenitus، کری عصبی، کری استخوانی، سر گیجه ، تهوع و استفراغ
۶- سردردهای مختلف مانند میگرن سردرد های سینوزیتی، سردردهای عروقی، سینوزیت و سردرد های عصبی
۷- بــیــمــــاری هــــای ریــــوی مــثــــل آســــم ریـــه حساسیت‌ها، سرفه، خلط
۸- بـه مـنـظـور تـقویت کبد و سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری ایدز و هپاتیت ها